مهندسین مشاور توسعه و بهبود مدیریت پروژه سپاهان

شرکت‌ مهندسین مشاور توسعه و بهبود مدیریت پروژه سپاهان

شرکت‌ مهندسین مشاور توسعه و بهبود مدیریت پروژه سپاهان

وبلاگ

فشرده سازی برنامه با استفاده از انواع طول مدت در نرم افزار پریماورا (Primavera P6)

نرم افزار پریماورا p6

امروزه یکی از پرکاربردترین حوزه های کاری در محیط صنعتی حوزه برنامه ریزی کنترل پروژه است و میتوان گفت بیشترین تقاضا برای جذب در محیط کاری در رشته های مرتبط با این موضوع همین حوزه برنامه ریزی و کنترل پروژه می باشد. شرکت هایی هستند که برنامه ریزی پروژه را به صورت دستی و تجربی انجام می دهند. اما مهندسان و مدیرانی موفق هستند که این کار را به صورت علمی و نرم افزاری در کنار تجربه کاری خود انجام می دهند تا با اطمینان کامل تری به روال ساخت و تولید خود ادامه دهند. یکی از این نرم افزار ها، نرم افزار پریماورا p6 است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

تاریخچه نرم افزار پریماورا

نرم افزار پریماورا در اصل نام تجاری محصولاتی می باشد که مسیر مدیریت پروژه را تکمیل میکند. نرم افزار پریماورا برای اولین بار در سال 1983 میلادی به وسیله شرکت سیستم های پریماورا معرفی شد. که بعد از معرفی و خرید امتیاز شرکت به دست اوراکل تحت کنترل این شرکت عرضه شد.

ویژگی های نرم افزار پریماورا p6

  1. مدیریت منابع آن به صورت متمرکز و جامع می باشد و برای تعداد زیادی پروژه برنامه ریزی انجام می دهد.
  2. استفاده از بسیاری از منابع و پروژه های سازمانی و ایجاد نمودن آن ها
  3. استفاده از پایگاه داده
  4. مقیاس گری و نظارت پیشرفت پروژه در مقابل برنامه
  5. ساخت سطوح دسترسی به کاربران با توجه به سمت سازمانی
  6. برنامه ریزی، کنترل پروژه ها و زمان بندی
  7. تعریف منابع به صورت یکسان و به کارگیری در چندین پروژه
  8. استفاده به عنوان بانک اطلاعاتی پروژه و ثبت همه اطلاعات مربوط به پروژه

نکات یادگیری نرم افزار مدیریت پروژه پریماورا

مواردی که به یادگیری نرم افزار مدیریت پروژه پریماورا کمک می کنند عبارتند از:

  1. شناسه فعالیت
  2. اطلاعات
  3. به روز رسانی مقادیر پارامتر برای کلیه فعالیت های زمانبندی
  4. تغییر قالب تاریخ و واحد های زمانی
  5. باز کردن همزمان زمانبندی های چندگانه
  6. مقیاس بندی به عرض یک صفحه
  7. ایجاد روابط منطقی در شبکه فعالیت
  8. فعالیت های زنجیره ای سریع در هر سفارش
  9. گزارش واریانس پروژه
  10. ایجاد واحدهای اندازه گیری سفارشی
  11. افزودن انعطاف پذیری به زمانبندی خود، بدون بالا رفتن تعداد فعالیت ها

آموزش افزودن منابع بیشتر به فعالیت های پروژه در نرم افزار Primavera P6

پرسشی که معمولا توسط کارشناسان برنامه ریزی وکنترل پروژه مطرح می‌شود این است که با استفاده از چه روش هایی می توان پروژه ای را که از برنامه زمانبندی عقب افتاده را به روال از پیش تعیین شده باز گرداند تا پروژه در زمان مقرر پایان یابد؟

پاسخی که بیشترین فراوانی را دارد این است: منابع بیشتری به پروژه وارد می کنیم!

این همیشه اولین پاسخی است که از طرف کارشناسان برنامه ریزی و کنترل پروژه دریافت می کنیم. همه ما به گونه ای برنامه ریزی شده ایم که با اضافه کردن نیروی کار یا منابع  به حل مشکلات بپردازیم.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت پروژه مقاله توسعه سازمانی – مدیریت پروژه وبسایت ما را مطالعه کنید.

پس در اینجا قصد داریم اضافه کردن منابع بیشتر به فعالیت های پروژه در نرم افزار پریماورا p6 و محاسبه زمان صرفه جویی شده را به شما آموزش دهیم. برخی از شما از قبل طرز انجام این کار را بلد هستید، اما یک دور مرور اضافه هیچ وقت ضرری ندارد.

نکته: توضیحی که در ادامه آمده راه حل کاملی برای فشرده سازی برنامه نیست. تحلیل بسیار بیشتری برای سرعت بخشی به برنامه لازم است، که انجام تمامی این تحلیل ها دربرنامه زمانبندی تهیه شده با نرم افزار پریماورا p6 امکان پذیر نیست. اما اگر در حال پردازش یک سناریوی فرضی هستید یا قصد دارید منابعی را به بخش خاصی از پروژه اضافه کنید، به طریقی که در ادامه آمده می توانید از ویژگی انواع مدت های زمانی در نرم افزار پریماورا p6 بهره ببرید.

تنظیمات setup در Primavera P6

در این پروژه فرضی ، تمرکز خود را روی تعداد محدودی از فعالیت هایی خواهیم گذاشت. آن‌هایی که در زیرمجموعه  عنصر WBS ماشین حفاری و اپراتور به آنها تخصیص داده شده است.

نرم افزار Primavera P6

فرض می کنیم به این نتیجه رسیده ایم که می توانیم به شکلی ایمن، منابع اضافی شامل ماشین های حفاری و اپراتور های بیشتری وارد کار کنیم تا سرعت در این 4 فعالیت افزایش یابد. همچنین فرض می گیریم با دو برابر کردن منابع، سرعت کار نیز دو برابر شده و به تبع آن زمان اتمام کار به نصف کاهش می یابد.

تنظیم نوع مدت زمان (duration type) در Primavera P6

در بیشتر برنامه های زمانبندی، ما تمایل داریم تمامی فعالیت هایمان را بر مبنای نوع مدت “fixed duration &unit” تنظیم کنیم. با استفاده از این تنظیمات، دستان ما برای ایجاد تغییرات در واحد های منابع “resource units” یا بودجه زمانی “budgeted unit/time” بدون اینکه P6 مدت زمان را محاسبه مجدد کند، باز خواهد بود.

در مرحله برنامه ریزی، ما معمولا طول مدت را بر مبنای تخمین زمان در پروژه های  قبلی ثابت “fixed duration” نگه می داریم. بنابراین ما نوع طول مدت را برای فعالیت هایی که می خواهیم فشرده شوند، روی “fixed units/time” تنظیم می کنیم.

نرم افزار مدیریت پروژه پریماورا

افزایش budgeted units/time در Primavera P6

حال این توانایی را خواهیم داشت که هر فعالیت را بررسی کرده و budgeted units/time آن‌ها را افزایش دهیم. در اینجا، تیم ما 12 ساعت در روز مشغول به کار است. پس برای این که نشان دهیم منابع 2 برابر شده، مدت زمان کاری را به 24 ساعت در روز تغییر می دهیم.

budgeted units/time همیشه افرادی که با آنها آشنایی نداشته باشند، سردرگم می کند. ما سعی می کنیم این موضوع را تحت عنوان “ارزش توان تولیدی” بیشتر توضیح دهیم. در طول یک روز (دوره زمانی 12 ساعته) ما می توانیم به 24 ساعت کار دست یابیم. بنابراین باید در برنامه 2 منبع کاری که هر یک به مدت 12 ساعت در روز مشغول به کار هستند، معرفی کنیم. این مورد ما را به مقدار نهایی 24 ساعت کار در روز می رساند.

گاهی اوقات درک این عمل با واحد های زمانی دیگر آسان تر است. اگر به قسمت Edit و از آنجا به بخش User Preferences بروید، و فرمت طول مدت “duration format” را به ساعت تغییر دهید “hour“، فیلد “budgeted units/time” ارزشی معادل 1.00 ساعت به ازای هر ساعت نمایش می دهد1h/h. این بدین معنی است که ما در طول 1 ساعت، می توانیم به میزان 1 ساعت کار انجام دهیم. اگر این مقدار را به 2 ساعت به ازای هر ساعت تغییر دهیم، در این صورت می توانیم در هر ساعت کاری به اندازه 2ساعت کار انجام شده دست پیدا کنیم. در نتیجه بازده کاری خود را 2 برابر کرده ایم.

دوباره به مثال قبلی بر می گردیم. در اینجا budgeted units/time را برای هر 4 فعالیت حفاری 2 برابر می کنیم.

نرم افزار پریماورا p6

به دلیل اینکه نوع طول مدت خود را بر اساس “fixed units /time” تنظیم کرده ایم (fixed units نیز نتیجه مشابهی می دهد)، P6 به محاسبه مجدد طول مدت برای هر فعالیت پرداخته، و با کوتاه تر ساختن زمان ها، به راحتی می توانید تاثیرات انجام شده نسبت به baseline را در گانت چارت مشاهده کنید.

مطالب زیر را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست مشاوره رایگان

    در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.

    فهرست مطالب