وبلاگ

هوش تجاری و ساخت گزارشات آنلاین از داده های شیرپوینت

پاور بی آی چیست؟

پاور بی آی  یکی از  ابزارهای هوش تجاری است  که به صورت رایگان از طریق حساب مایکروسافت شما در دسترس است. Power BI خدمات هوش تجاری(business intelligence (BI)) مبتنی بر ابر و همچنین مبتنی بر دسکتاپ را ارائه می‌کند که هر دو به شما امکان می‌دهند گزارش‌ها و داشبوردهای خود را به صورت سفارشی سازی شده  ایجاد و مشاهده کنید(custom visualizations)

اگر تا حدودی با ابزارهای گزارش‌دهی آشنا هستید، می‌توانم به شما تضمین بدهم که این ابزار چیزی شبیه سرویس‌های گزارش‌دهی سرور SQL (SQL Server Reporting Services (SSRS)) نیست. ارتباط  کاربری فوق العاده ای دارد و استفاده از آن بسیار آسان  تر است.

تنها با چند کلیک، می توانید داشبوردها و گزارش های خود را به صورت آنلاین منتشر کنید.

چرا از Power BI استفاده کنیم؟

  1. رایگان است. بله، یک نسخه حرفه ای وجود دارد که به کاربران امکانات بیشتری ارائه میکند . اما شما با نسخه رایگان اکثر گزارش های خود را میتوانید بسازید.
  2. در پاور بی آی  نزدیک به 65 منبع داده مختلف وجود دارد که می توانند در Power BI ادغام شوند. از پایگاه داده SQL گرفته تا ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیک و غیره.
  3. بدون نیاز به کدنویسی می‌توانید داده‌های خود را با استفاده از عملیات ساده یا با استفاده از عملیات شبیه اکسل (Similar-Excel) پیکره بندی کنید. این عملیات پایه DAX نامیده می شوند.
  4. به اشتراک گذاری داشبورد هرگز به این آسانی نبوده است. شما می‌توانید داشبوردها را بر اساس سطوح دسترسی مورد نیاز سازمان برای برخی از افراد یا کل پرسنل  به اشتراک بگذارید . حتی می توانید داشبوردهای خود را با افرادی که به عنوان مهمان انتخاب کرده اید، به اشتراک بگذارید.

اتصال پاور بی آی وشیرپوینت

بسیاری از سازمان‌ها انتخاب می‌کنند که بر بستر شیر پوینت فرمها وفرایندها خود را طراحی کرده وداده های خود را دربانکهای اطلاعاتی SQLذخیره کنند وبدین ترتیب نیاز های خود را در ارتباط با تعاملات سازمانی – پرتال سازمانی-مدیریت محتوا و…. برطرف نمایند  ویا یک اینترانت جدید در شیرپوینت بسازند. با وجود پاور بی آی ،  ساخت  گزارش و همچنین ذخیره گزارش‌های بعدی بسیار ساده خواهد شد.

در ادامه، دستورالعمل‌های گام به گام برای تولید دشبورد گزارشات در پاور بی آی ( Power BI) با استفاده از داده‌های موجود در محیط شیرپوینت ارائه شده است.

نحوه ایجاد دشبورد در پاور بی آی  (Power BI)

نحوه ایجاد دشبورد در پاور بی آی  Power BI:

  • دانلود نسخه دسکتاپ Power BI

اگرچه Power BI دارای دو نسخه (آنلاین و دسکتاپ) است، من پیشنهاد می کنم از نسخه دسکتاپ برای ایجاد داشبورد استفاده کنید. سپس می توانید آن را از طریق Power BI Online منتشر کنید تا با همکاران خود به اشتراک بگذارید.

  • دریافت اطلاعات از شیرپوینت

پس از باز شدن Power BI، روی دکمه دریافت داده از تب Home روی نوار ابزار کلیک کنید تا به منابع داده موجود دسترسی پیدا کنید.(شکل زیر)

دریافت اطلاعات از شیرپوینت:

  • نوع داده مناسب را انتخاب کنید

باید سه نوع اتصال دهنده داده شیرپوینت را مشاهده کنید:

  1. پوشه ها در شیر پوینت (Folders )
  2. لیست های آنلاین شیرپوینتی (Online lists)
  3. لیست های شیر پوینت به صورت آفلاین

نوع داده ای که قصد انتقال آن به پاور بی آی دارید را انتخاب کرده  و URL شیرپوینت خود را اضافه کنید.

نوع داده مناسب را انتخاب کنید:

نوع داده مناسب را انتخاب کنید:

  • داده های خود را بارگذاری کنید

در سمت چپ، پوشه یا لیست  های موجود درشیر پروینت نمایش داده میشود که لازم است هرکدام که نیاز دارید را انتخاب کرده. پیش نمایش داده های قابل بارگذاری  باید در پنجره Navigator ظاهر میشود.

داده های خود را بارگذاری کنید:

  • کوئری ساخته شده را ویرایش کنید تا تصاویر بصری خوبی داشته باشید

قبل از بارگیری داده ها در Power BI Desktop، ممکن است بخواهید داده ها را پاک سازی ومنظم کنید.

ایده خوبی است که هنگام کار با کلان داده ها ،  query را قبل از بارگذاری  ویرایش کنید. می توانید این کار را با انتخاب Edit و سپس انجام تنظیمات بیشتر در Query Editor انجام دهید.

ویرایشگر Query جایی است که داده‌ها را طوری شکل می‌دهید که نیازهایتان را برآورده کند – به عنوان مثال داده‌هایی که تصاویری تأثیرگذار ایجاد می‌کند را حفظ کرده و هر داده‌ای که نامربوط است حذف می‌کنید.

شما می توانید این کار را به این صورت انجام دهید:

  • شکل دادن و ترکیب داده ها
  • گروه بندی ردیف ها
  • ستون های Pivot
  • ایجاد ستون های سفارشی
  • پاک سازی داده ها( ETL )کاری تخصصی است که برای آنجام درست آن باید آموزشهای لازم را دیده باشید.پیشنهاد میکنم مقالات ما را دراین زمینه مطالعه کنید.
  • گزارش خود را در پاور بی آی آنلاین منتشر کنید

پس از انتقال داده ها وپاک سازی آنها نوبت به ساخت مدل داده ها (Data Model) و پس از آن ساخت گزارشات با استفاده از توابع  DAX و… می باشد که پیشنهاد می کنم برای یادگیری این موارد آموزشی ومقالاتی که در سایت شرکت مهندسین مشاور توسعه وبهبود مدیریت پروژه سپاهان آمده است را دنبال کنید.

وقتی از گزارشهای ساخته شده  راضی بودید، با کلیک بر روی دکمه انتشار، گزارش را در Power BI Online منتشر کنید.

شما می توانید گزارش خود را در فضای کاری خود یا در هر یک از فضای کاری دیگر  منتشر کنید.

نکته: اگر قصد دارید داشبورد خود را با همکاران خود به اشتراک بگذارید، پیشنهاد می‌کنم فضاهای کاری تعیین‌شده جدیدی ایجاد کنید. این به شما کنترل بیشتری بر روی افرادی که به داشبورد شما دسترسی دارند می دهد و همچنین به شما امکان می دهد با همکاران خود همکاری کنید.

  • گزارش منتشر شده خود را در Power BI Online پیدا کنید

اگر به صفحه اصلی پاور بی آی  بروید و وارد شوید، باید گزارش را در قسمت خاکستری در وسط ستون سمت چپ مشاهده کنید.

عناصر زیر در این بخش قابل مشاهده است:

  • فضای کاری: Workspace به صورت فضای کاری شخصی شما یا یک فضای کاری گروهی می باشد.
  • دشبورد: Dashboard دشبورد نمای سطح بالای گزارش هایی است که ایجاد کرده اید.
  • گزارش ها: Reports آن چه که در Power BI Desktop ساخته اید واینجا منتشر می شود. برای تبدیل این گزارش به داشبورد، باید تایلها را به داشبورد متصل کنید.
  • بانک داده ها: Datasets: منبع داده ها- برای اتوماتیک کردن به روز رسانی گزارشات ودشبورد وداشتن گزارشات زنده لازم است که مطابق ادامه مقاله عمل کرده وزمانبندی اتصال به بانک داده ورفرش بانک داده ها را تنظیم کنید.
  • گزارش‌های خود را به دشبورد تبدیل کنید

این بخش بسیار ساده است.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که به گزارش خود دسترسی داشته باشید و روی نماد پین کلیک کنید.

گزارشهای خود را به دشبورد تبدیل کنید:

سپس، می توانید داشبورد مورد نظر خود را بصورت تصویری انتخاب یا ایجاد کنید.

گزارشهای خود را به دشبورد تبدیل کنید:

  • برنامه‌ریزی برای به‌ روزرسانی های اتوماتیک

این گام بسیار مهم است. اگر این کار را انجام ندهید، داشبورد شما هرگز به روز رسانی نمی شود.

به قسمت Datasets بروید،  بانک داده خود را پیدا کنید و روی دکمه … کلیک کنید.

سپس Schedule refresh را انتخاب کنید. شما با تنظیمات این گزینه ، تناوب/ تکرار به روز رسانی ها ورفرش داده ها را تعیین می کنید.( select the refresh frequency)

برنامه ریزی برای  به‌روزرسانی های اتوماتیک:

  • دشبورد خود را به اشتراک بگذارید

اکنون یک دشبورد کاملاً کاربردی و اتوماتیک با قابلیت به روز رسانی دارید و می‌توانید آن را به راحتی به اشتراک بگذارید!

یک فضای کاری مشخص ایجاد کنید، و به کاربران اجازه دسترسی بدهید. سپس، می توانید از آنها بخواهید به Power BI Online متصل شوند، یا می توانید آدرس  URL را برایشان ارسال کنید.

دشبورد خود را به اشتراک بگذارید:

مطالب زیر را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست مشاوره رایگان

    در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.

    فهرست مطالب