مهندسین مشاور توسعه و بهبود مدیریت پروژه سپاهان

شرکت‌ مهندسین مشاور توسعه و بهبود مدیریت پروژه سپاهان

شرکت‌ مهندسین مشاور توسعه و بهبود مدیریت پروژه سپاهان

وبلاگ

سامانه مدیریت پروژه سپرومیس

سامانه مدیریت پروژه سپرومیس

امروزه یکی از اصلی ترین نیازهای مدیران و صاحبان شرکت های کوچک و بزرگ توانایی مدیریت بر روی فعالیت های موجود در سازمان و سنجش میزان تطابق عملکرد سازمان با سیاست ها و استراتژی‌های تعریف شده در سطوح مختلف می‌باشد. این فعالیت ها چه به صورت وظایف گسترده و متمرکز در سطح افراد و واحدهای سازمانی و چه به صورت پروژه هایی کامل و ساختارمند در تمامی سازمان ها چه کوچک و چه بزرگ وجود دارند. با افزایش تنوع فعالیت های موجود در سازمان و گستردگی اهداف مورد نظر این چالش پیچیدگی های خاص خود را پیدا کرده و همواره کارشناسان به دنبال ابزارها و روش هایی هستند که بتوانند اطلاعات مربوط به عملکرد روزانه سازمان را به صورت یکجا مشاهده، تحلیل و مدیریت کنند. یکی از این ابزار ها سامانه مدیریت پروژه سازمانی سپرومیس است.

سامانه مدیریت پروژه

سامانه مدیریت پروژه سازمانی سپرومیس (SEPROMIS)

هر چند مدیریت پروژه سازمانی Enterprise Project Management)یا (EPM، در واقع واژه ای فراتر از بحث سیستم های اطلاعاتی است، اما امروزه این واژه اغلب متناظر با سیستم های اطلاعات مدیریت پروژه (PMIS) ای است که میتوانند در سطح یک سازمان به صورت یکپارچه، مدیریت تمامی پروژه های سازمان را تسهیل نمایند.

با این وجود EPM از لحاظ دانش تخصصی در واقع یک حوزه از مباحث توسعه سازمان (Organizational Development) است که در طی آن تمامی جنبه های مرتبط با مدیریت پروژه های جاری در سازمان بر اساس استراتژی ها و اهداف سازمانی به صورت یکپارچه تنظیم و پایش می شود. از آنجایی که انجام این کار مستلزم دسترسی و مدیریت حجم عظیمی از داده های مرتبط با پروژه و سازمان است از دهه 1990 به بعد این مفهوم با بحث سیستم های اطلاعاتی عجین شده است و امروزه انجام فرآیندهای مرتبط با حوزه مدیریت پروژه سازمانی بدون وجود یک سیستم اطلاعاتی امری دور از ذهن محسوب می شود.

در دو دهه اخیر با توسعه دانش مدیریت پروژه در قالب استانداردهایی مانند PMBOK و PRINCE2 بحث مدیریت پروژه سازمانی هم به سطوح بالاتری از بلوغ رسیده است. سازمان هایی که در سال های گذشته با راه اندازی دفتر مدیریت پروژه (PMO) تلاش بر استاندارد سازی رویه مدیریت پروژه در سازمان خود کرده بودند، در سال های اخیر به سمت دفتر مدیریت پروژه سازمانی (EPMO) حرکت کرده اند و در این رویکرد بکارگیری سامانه های EPM  نقش موثری داشته اند.

چه سازمان هایی از نرم افزار مدیریت پروژه تحت وب استفاده میکنند؟

در دو دهه اخیر با توسعه دانش مدیریت پروژه در قالب استانداردهایی مانند PMBOK و PRINCE2 بحث مدیریت پروژه سازمانی هم به سطوح بالاتری از بلوغ رسیده است. سازمان هایی که در سال های گذشته با راه اندازی دفتر مدیریت پروژه (PMO) تلاش بر استاندارد سازی رویه مدیریت پروژه در سازمان خود کرده بودند، در سال های اخیر به سمت دفتر مدیریت پروژه سازمانی (EPMO) حرکت کرده اند و در این رویکرد بکارگیری سامانه های EPM  نقش موثری داشته اند.

چرا ما را انتخاب کنید؟

1- این سامانه نرم افزاری برخلاف محصولات مشابه موجود در بازار کل چرخه حیات پروژه از مرحله شکل گیری ایده (پیش آغازین) تا مرحله پس از خاتمه (پسا پروژه) را در بر می گیرد.

2- ما ارائه دهنده راه حل مدیریت پروژه سازمانی هستیم نه محصول آماده؛ بنابراین سامانه مدیریت پروژه بر اساس نیاز سازمان و مبتنی بر زیر سیستم های تعریف شده، مختص سازمان طراحی می‌شود.

3- راه کار نرم افزاری سامانه مدیریت پروژه سپرومیس به دلیل تمایز نسبت به رقبا شایسته دریافت نشان خلاقیت از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده است.

4- سال ها تجربه متخصصان این شرکت در مدیریت پروژه، اندوخته دانشی ارزشمندی را ایجاد کرده که در راه حل نرم افزاری مدیریت اطلاعات پروژه سپرومیس متبلور شده است.

5- و…

راهکار (Solution) یا محصول (Product)؟

به طور کلی دو رویکرد در پیاده سازی سامانه های اطلاعاتی مدیریت پروژه در دنیا وجود دارد. 

1- رویکرد اول

به طور کلی دو رویکرد در پیاده سازی سامانه های اطلاعاتی مدیریت پروژه در دنیا وجود دارد. اولین رویکرد، استفاده از محصول آماده برای مدیریت اطلاعات پروژه ها در سازمان است. تعدادی از توسعه دهندگان سیستم های اطلاعاتی مدیریت پروژه در دنیا محصولاتی را در این خصوص کد نویسی کرده  و توسعه داده اند که در اختیار سازمان ها و شرکت ها قرار می‌گیرد. از معروفترین آنها می توان به محصولاتی مانند AresPrism، Sciifrma،  Deltek Vantegepointو… اشاره کرد.

استفاده از سامانه های از پیش طراحی شده مزایا و معایبی دارد. بزرگترین مزیت آن کوتاه بودن زمان پیاده سازی سامانه در سازمان است. چنانچه سازمان توسعه دهنده محصول دانش و تجربه زیادی در موضوع مدیریت پروژه داشته باشد و در مراحل کد نویسی و توسعه نرم افزار استانداردهای بین المللی را رعایت کرده باشد نتیجه خوبی در پی خواهد داشت. 

معایب این رویکرد عبارتند از:

▪️ کم بودن امکان تغییر در محصول

▪️ وابستگی مشتری به پشتیبانی های همیشگی

▪️ وابستگی زیاد محصول به دانش و تجربه توسعه دهنده در حوزه مدیریت پروژه

▪️ عدم اطمینان خاطر مشتری از رعایت استانداردهای کدنویسی

▪️ عدم رعایت سطح بلوغ سازمانی در مدیریت پروژه 

متاسفانه به دلیل تحریم، قیمت بالای سامانه ها و… امکان استفاده از محصولات معتبر بین المللی در کشور کمتر وجود دارد. شرکت هایی که انتخابشان استفاده از محصول برای مدیریت اطلاعات پروژه است به ناچار ناگزیرند که از محصولات داخلی که بیشتر توسط شرکت های نرم افزاری توسعه داده شده اند، استفاده کنند. متاسفانه بسیاری از شرکت های داخلی ارائه کننده محصول در این زمینه به دلایلی به جای توسعه سامانه توسط تیم داخلی شرکت اقدام به توسعه محصول بر بستر راه کارهای شرکت مایکروسافت (مانند: شیرپوینت، پراجکت سرور و…) میکنند. شرکت مایکروسافت به هیچ وجه بدین منظور اقدام به توسعه این راه کارها نکرده است. چرا که اگر هدف ایجاد محصول آماده و فروش به مشتریان متعدد بود خود شرکت مایکروسافت بهتر از هر شرکت دیگری توان و دانش تولید محصول را داشت و لذا نه شرکت مایکروسافت و نه اوراکل (توسعه دهنده نرم افزار پریماورا) هیچ یک محصول آماده را مناسب استقرار سامانه های اطلاعاتی مدیریت پروژه تشخیص نداده و محصولی از این بابت روانه بازار نکرده اند.  

2- رویکرد دوم

رویکرد دوم استفاده از راه کارهای بین المللی (راه کار نرم افزاری شرکت مایکروسافت یا راهکار نرم افزاری شرکت اوراکل) برای توسعه سامانه اطلاعاتی مدیریت پروژه درسازمان ها است.

استفاده از راهکارها هم اگر چه منافع به شدت بیشتری نسبت به استفاده از محصول آماده دارد که در ادامه گفته خواهد شد؛ دارای ضعف هایی است که بزرگترین آن طولانی بودن زمان پیاده سازی است. 

در مقابل استقرار سامانه های مدیریت اطلاعات پروژه مبتنی بر راه کارهای بین المللی دارای مزایای بیشماری است؛ از جمله:

▪️ استاندارد بودن بستر توسعه محصول

▪️ وجود رفرنس های معتبر جهانی

▪️ نیازمندی به حداقل کد نویسی

▪️ حداقل وابستگی به توسعه دهنده سامانه

▪️ حداقل نیازمندی به پشتیبانی

▪️ ساده بودن توسعه های آینده سامانه توسط تیم داخلی سازمان و…

اینکه شرکت های مایکروسافت یا اوارکل به عنوان بزرگترین شرکت های نرم افزاری دنیا برای مدیریت اطلاعات پروژه به جای ارائه محصول آماده، راهکار ارائه می‌کنند مبین این حقیقت است که موضوع مدیریت اطلاعات پروژه مبتنی بر راهکار سازمانی نتایج بهتری خواهد داشت تا مبتنی بر محصول آماده که دلایل آن نیز روشن است.

بخش های مختلف سامانه مدیریت پروژه آنلاین سپرومیس

هر چند نمیتوان یک لیست جامع و کامل از قابلیت هایی که از یک سامانه مدیریت پروژه EPM انتظار میرود ارائه کرد، اما میتوان گفت قابلیت های ذکر شده برای هریک از ماژول ها،  کلیاتی هستند که یک سیستم EPM می بایست داشته باشد. همانطور که خواهید دید بخشی از این نیازمندی ها منطبق با 10 حوزه دانشی مدیریت پروژه است و از آنجا که مدیریت پروژه های صنعتی فرایندهایی با تعداد و عمق بیشتر نسبت به این استانداردها دارند، لازم است فرایندهای بیشتر با عمق بالاتری در یک سامانه  EPM پیاده سازی شود.

سامانه مدیریت پروژه سازمانی سپرومیس شامل 24 ماژول می باشد. جهت آشنایی با هریک از ماژول ها و قابلیت هایشان، روی نام ماژول مورد نظر کلیک کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با شماره 09133140395 تماس بگیرید.

سامانه مدیریت اطلاعات پروژه سپرومیس Sepromis PMIS

پسورد فایل :

مطالب زیر را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست مشاوره رایگان

    در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.