دانلود کتاب Measure What Matters
دانلود کتاب «Measure What Matters»
در پاییز 1999، جان دوئر با بنیانگذاران استارتاپی ملاقات کرد که 12.5 میلیون دلار در آن سرمایه گذاری کرده بود؛ بزرگ ترین سرمایه گذاریاش تا آن زمان! لری پیچ و سرگئی برین، تکنولوژی فوق العاده، انرژی کارآفرینانه و اهداف و آرزوهایی تا سقف آسمان داشتند، اما هیچ طرح کسب و کاری نداشتند! برای اینکه گوگل می توانست دنیا را تغییر دهد (یا حتی دوام بیاورد) لازم بود تا پیج و برین یاد بگیرند در شرایط اضطرار و اولویت، تصمیماتی سخت بگیرند، آن هم به صورتی که تیم شان را متحد و پای کار نگه دارند. آنها می بایست بدانند شرایط را چگونه ارزیابی کنند، پیشنهادها را بپذیرند یا رد کنند و سریع شکست بخورند و یاد بگیرند. برای این، آنها باید اطلاعاتی به موقع و مرتبط برای ارزیابی پیشرفت شان داشته باشند – برای اندازه گیری چیزی که مهم است!
جان دوئر به آنها روشی اثبات شده را آموخت تا به بهترین شکل عمل کنند: «اهداف و دستاوردهای کلیدی (OKR)». او با سیستم OKR اولین بار در سال 1970 آشنا شد، زمانی که به عنوان مهندس در خدمت شرکت اینتل بود، دقیقا زمانی که اَندی گرو (Andy Grove) افسانه ای؛ بزرگ ترین مدیر عصر خودش و بلکه تمام عصرها، سکان شرکت اینتل را در دست داشت. جان دوئر، بعدها به عنوان سرمایه گذار خطر پذیر، ایده ها و بینش های اندی گرو را با بیش از 50 شرکت دیگر در میان گذاشت و در هر جایی که به درستی اجرا شد، به خوبی جواب داد.
در این سیستم هدف گذاری (یا به تعبیری «هدف چینی»)، اهداف عینی (O – Objectives) بیانگر چیزهایی که است که قصد دستیابی به آنها را داریم و دستاوردهای کلیدی (KR – Key Results) هم مشخص کننده این است که چگونه با اقداماتی مشخص و قابل اندازه گیری، و در یک زمان بندی مشخص، به آن اهداف با اولویت بالا برسیم. در این سیستم، اهداف همه افراد، از کارکنان عادی تا مدیرعامل، برای کل سازمان مشخص است.
مزایا مشخص است: OKR مهم ترین اقدامات و فعالیت های سازمان را به خوبی مشخص می کند، تلاش ها متمرکز و همکاری تشویق می شود، کارکنان مشارکت داشته و با انگیزه می مانند، اهداف به همدیگر متصمل و مرتبط می شوند تا کل سازمان قوی تر و منسجم تر شود، و در طی این مسیر، رضایت شغلی افزایش خواهد یافت.
برای دانلود نسخه زبان انگلیسی کتاب Measure What Matters می توانید از لینک زیر اقدام کنید.
دیدگاهتان را بنویسید