مهندسین مشاور توسعه و بهبود مدیریت پروژه سپاهان

شرکت‌ مهندسین مشاور توسعه و بهبود مدیریت پروژه سپاهان

شرکت‌ مهندسین مشاور توسعه و بهبود مدیریت پروژه سپاهان

وبلاگ

برنامه هیچ ارزشی ندارد، برنامه ریزی همه چیز است.

برنامه هیچ نیست، برنامه ریزی همه چیز است

دوایت آیزنهاور ژنرال امریکایی که بعدها رییس جمهمور امریکا شد، به خوبی فهمیده بودکه به محض رویارویی سربازها با دشمن تمام برنامه ریزی های قبلی از درجه اعتبار ساقط میشوند.

کسب و کار مساله بسیار مهم در زندگی است. داشتن یک برنامه ثابت عالی، بدون نیاز به تصحیح و تغییر، هم در طبیعت، هم در زندگی اجتماعی و هم  در کسب و کار و محیط سازمان تقریبا غیر ممکن است. تقریبا هیچ برنامه ای به طور کامل و دقیق محقق نخواهد شد. این برنامه ریزی مجدد و مکرر است که اهمیت دارد یعنی وجود یک فرایند پیوسته تصحیح، تطبیق، بهبود و اعمال آن‌ها در برنامه است.

برنامه ریزی

برنامه ریزی در طبیعت

پس از میلیاردها سال ،طبیعت این نکته را فهمیده که با تقسیم سلول‌ها به طور مداوم در ماده ژنتیکی خطا رخ می دهد. به همین دلیل در هر سلول مولکول‌هایی وجود دارند که این خطاها را اصلاح می کنند. این فرایند تعمیر دی ان ای(DNA) نامگذاری شده است. سیستم ایمنی بدن هم، از همین قاعده پیروی میکند. هیچ برنامه بی نقصی وجود ندارد. چرا که پیش بینی همه تهدیدها غیرممکن است، ویروس‌ها و باکتری‌های مضر به طور پیوسته در حال تغییرند. سیستم دفاعی ما فقط به لطف اصلاح مداوم و برنامه ریزی مجدد است که توان مقابله دارد.

برنامه ریزی در زندگی اجتماعی

بیشترین سوء برداشتی که در ارتباط با زندگی زناشویی با آن مواجه میشویم، اعتقاد به یک ازدواج بی نقص بین دو نفر است. یا اینکه زندگی خوب، یک حالت با وضعیت ایده آل است. درحالیکه هیچ زندگی بدون تصحیح و تطبیق همراه با برنامه ریزی مداوم، حیات طولانی مدت نخواهد داشت.

برنامه ریزی در امور کشور داری

قانون اساسی کشورها براساس قوانین بنیادی تنظیم میشوند که بقیه قوانین و کلیه برنامه ریزی های مرتبط با امور کشورداری براساس آنها شکل میگیرند. لذا این چنین فرض میشود که قوانین اساسی تا ابد پا برجا هستند. اما درعمل قانون اساسی کشورها نیز بارها مورد تصحیح و تطبیق واقع میشوند. به عنوان نمونه قانون اساسی امریکا تاکنون 27 بار، قانون اساسی سوییس دو بار به صورت کلی و چندین بار به صورت جزیی و قانون اساسی المان تاکنون 60 بار تغییر کرده است!

برنامه ریزی در زندگی شخصی

برنامه ریزی در زندگی شخصی

تعیین اهداف سالانه

رسیدن به موفقیت در زندگی لازمه هدف گذاری می باشد. زمانی که شخصی اهداف کلی خود را در سال به خوبی مشخص نکند نمیتواند برنامه ریزی ماهانه داشته باشد. بهتر است اهداف بزرگ خود را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید تا در صورت موفقیت در هر بخش انگیزه بیشتری برای تلاش کردن داشته باشید. اهداف سالانه باعث می شود انگیزه بیشتری برای تلاش کردن در راستای رسیده به اهداف داشته باشید.

تعیین اهداف ماهانه

زمانی که اهداف خود را به بخش های کوچکتر تقسیم میکنید می توانید میزان موفقیت خود را هر ماه ارزیابی کنید. تعیین رویدادهای یک ماه آینده باعث می شود کارهایی که میخواهید در یک بازه زمانی انجام دهید مشخص کنید.

تعیین اهداف هفتگی

اگر به صورت هفتگی کارهایتان را مرور کنید جزئیات بیشتری از کارهای خود را بررسی می کنید و زمان های خالی هر روز را شناسایی می کنید  که با این کار باعث میشود زمان خود را به خوبی مدیریت کنید و برخی از کارها را در این زمان ها برای رسیدن به اهداف خود انجام دهید.

تعیین اهداف روزانه

اگر به صورت روزانه کارهای خود را مشخص کنید باعث می شود از مسیری که برای خود مشخص کرده اید منحرف نشوید و فقط بر کارهای خود تمرکز داشته باشید.

مزایای برنامه ریزی در زندگی کاری

برنامه ریزی در زندگی کاری

 1.آرامش را برای شما به ارمغان می آورد.

برنامه ریزی در زندگی کاری، سطح استرس فرد را پایین می آورد. در فرایند برنامه ریزی شما تمام اتفاقات از پیش تعیین شده و گاه تعیین نشده را یادداشت می کنید. سپس برای رویارویی با آن ها از قبل تدابیر لازم را می اندیشید. در این صورت کارهایتان روی هم انباشته نمی شود.

2.برنامه ریزی برای همکارانتان

زمانی که شما برنامه ریزی انجام می دهید همکاران و کارمندانتان هم از فواید این کار بهره می برند. برنامه ریزی کنید و این برنامه را در دسترس همکاران و کارمندان و … قرار دهید. بدین ترتیب آن ها متوجه خواهند شد که چه ساعاتی در روز سر شما شلوغ است و چه زمانی فرصت کافی دارید تا پاسخگوی آن ها باشید.

3. سطح تمرکز شما را بالا می برد.

زمانی که از قبل برنامه ریزی کرده باشید و طبق برنامه پیش بروید دیگر لزومی ندارد که همه امور را به خاطر داشته باشید و یا استرس فراموش کردن جزئیات را داشته باشید. تنها با نگاه کردن به برنامه قادر خواهید بود تمامی کارهای خود را به موقع انجام دهید. یکی از فواید برنامه ریزی این است که ذهن شما را سازماندهی میکند و کمکتان می کند تا تمام حواستان را روی انجام کار اصلی متمرکز کنید.

4.شفافیت را به زندگی شما تزریق می کند.

اولین قدم برنامه ریزی تعیین هدف است. هر زمان که بخواهید برای وظایف کاری خود برنامه ریزی  انجام بدهید، ابتدا باید کمی عمیق تر شوید اهداف کلیدی شغلتان را به طرزی شفاف با خودتان مرور کنید. سپس تعیین کنید که به دنبال دستیابی به چه مقصدی هستید. زمانی که برای تمام کارهایتان برنامه ریزی کاملی ترتیب دهید، بهتر متوجه میشوید که چه کاهایی از شما انتظار می رود تا انجام دهید و میزان اهمیت هرکدام چقدر است. چنین اقدامی باعث می شود حجم فکرهای اضافی که مبهم هستند و در ذهنتان به این سو و آن سو می چرخند، به حداقل مقدار ممکن کاهش یابد. در واقع شما راحت تر و شفاف تر می توانید به این پرسش ها پاسخ دهید که چه کسی باید چه وظیفه ای را انجام دهد، وظایف چگونه باید اجرا شوند و زمان مورد انتظار برای به انجام رساندن هرکدام از وظایف چه هنگامی است.

نکاتی درباره برنامه ریزی

1. اصلاح برنامه اولیه و برنامه ریزی مجدد نه تنها تحقیرآمیز به حساب نمی آید بلکه ناگزیر و اجباری است.

2.افرادی که در زندگی شخصی توان اصلاح زودهنگام خودشان را دارند نسبت به کسانی که مدتها وقت صرف پیداکردن یک نقطه شروع ابتدایی بی نقص و یک برنامه کامل میکنند و سپس امیدوارند که برنامه شان به طور کامل به نتیجه برسد مزیت دارند. هیچ استراتژی بی نقص،برنامه بهینه و شغل آرمانی وجود ندارد. حقیقت این است که ما با یک تنظیم ابتدایی و برنامه اولیه شروع می کنیم و بعد از آن باید به طور مداوم آن را اصلاح کرده و برنامه ریزی مجدد انجام دهیم .

3.درمحیط کسب و کار و سازمان و پروژه هرچه محیط پیچیده تر باشد و پارامترهای متغیر بیشتر باشند، نقطه شروع و برنامه اولیه کم اهمیت تر میشود. اینجاست که تفکر اجایل برای مدیریت امور پیچیده با تغییرات زیاد معنا پیدا میکند.(برگرفته از کتاب هنر خوب زیستن – رولف دوبلی)

مطالب زیر را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست مشاوره رایگان

    در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.

    فهرست مطالب