مهندسین مشاور توسعه و بهبود مدیریت پروژه سپاهان

شرکت‌ مهندسین مشاور توسعه و بهبود مدیریت پروژه سپاهان

شرکت‌ مهندسین مشاور توسعه و بهبود مدیریت پروژه سپاهان

وبلاگ

روابط حاکم یا پیش برنده در برنامه زمانبندی پروژه

روابط حاکم یا پیش برنده در برنامه زمانبندی پروژه

شناسایی روابط حاکم یا پیش برنده

برای اینکه بتوانیم یک برنامه زمان بندی خوب تهیه کنیم باید روابط حاکم یا پیش برنده را بشناسیم. این روابط باعث پیش بردن تاریخ های شروع و پایان فعالیت های وابسته به آن ها می شود. به همین دلیل تمام روابط در مسیر بحرانی حاکم هستند.

انواع روابط بین فعالیت ها در برنامه زمانبندی

انواع روابط بین فعالیت ها در برنامه زمانبندی

این روابط عبارت اند از:

  1. finish to start
  2. finish to finish
  3. start to start
  4. start to finish

لذا وقتی می خواهیم زمان پروژه را به حداقل برسانیم باید روی این روابط تمرکز کنیم و تاریخ شروع فعالیت های مسیر بحرانی را حرکت دهیم.

رابطه finish to start

از بین تمام روابط ،رابطه finish to start همیشه یک رابطه حاکم است ،حال اگر در مثالی A,B هردو پیش نیاز C با همین رابطه باشند، هرکدام که دیرتر تمام شود قاعدتا حاکم می شود.

رابطه finish to start در روابط حاکم یا پیش برنده

در شکل بالا فعالیت B دیرتر تمام می شود و در نتیجه حاکم  است. در واقع از بین دو فعالیت A, B فعالیت B که دیرتر تمام می شود بر زمان شروع C تاثیر می گذارد.

رابطه start to start و  finish to finish

جالب است مثالی در مورد رابطه start to start و finish to finish داشته باشیم:

فرض کنید فعالیت A به مدت زمان 20 روز پیش نیاز فعالیت B به مدت زمان 15روز است و دارای دو رابطه  به شرح ذیل می باشد:

1-مطابق شکل یک، فعالیت B، پس از 8 روز از شروع فعالیت A شروع می شود. (رابطه start to start با تاخیر 8 روز)

2-مطابق شکل دو ،فعالیت B، پس از 5 روز از اتمام فعالیت A به اتمام میرسد. (رابطه finish to finish با تاخیر 5 روز)

رابطه start to start و  finish to finish در روابط حاکم یا پیش برنده

به نظر شما کدام رابطه حاکم است؟

توجه کنید که برای فعالیت B یک فعالیت پیش نیاز با دو رابطه تعریف شده است و چنین امکانی فقط در پریماورا وجود دارد در حالی  که MSP چنین امکانی ندارد.


محاسبات انجام شده  نشان می دهد که در رابطه اول، فعالیت B روز 23 ام (15+8) تمام می شود و در رابطه دوم روز 25ام (20+5) تمام می شود. (مطابق شکل 1و2)

شاید کاربران پریماورا ندانند که بهتر است همیشه یک رابطه finish to finish  را به یک رابطه start to startاضافه کنند زیرا پیش نیازی start to startبه تنهایی می تواند باعث شود پس نیاز در آخرین روز پروژه تمام شود بدون آنکه در پروژه تاخیر ایجاد کرده باشد. این یعنی یک فعالیت open end،هرچند که رابطه وجود دارد.

برای حذف فعالیتهای open end به فعالیت‌هایی که دارای پس نیاز یا پیش نیاز نیستند رجوع کنید.مسیر نمایش داده شده در تصویر زیر در پریماورا این فعالیت ها را نشان می دهد.

روابط حاکم یا پیش برنده در پریماورا

اگر برای بار اول از این گزارش استفاده کرده باشید ممکن است پس از انتخاب گزینه view log پیام زیر را مشاهده کنید.

روابط حاکم یا پیش برنده در P6

برای رفع این مشکل لازم است در پنجره Schedule روی آدرس ذخیره فایل کلیک کنید. سپس یک فایل جدیداز نوع TXTدر آدرس مربوطه و یا هر آدرس دیگری بسازید.

روابط حاکم یا پیش برنده در پریماورا P6

این مراحل را آنقدر انجام دهید که دیگر خطایی ندهد.

پس از انتخاب تب view log گزارش زیر مشاهده خواهد شد.

خطا در پریماورا

ادامه مثال :

با توجه به محاسبات انجام شده نتیجه میگیریم که رابطه (حالت دوم) FF یک رابطه حاکم است و دو روز به اختلاف دو رابطه اضافه می کند.

روابط حاکم یا پیش برنده در PRIMAVERA P6

باید به این نتیجه رسیده باشید که فعالیت پس نیاز نمی تواند 8 روز پس از پیش نیاز شروع شود زیرا رابطه ff این شروع را عقب می اندازد. درصورتی که در تقویم همه ی روزها، روزهای کاری تعریف شده باشند، با اضافه کردن دو روز به زمان فعالیت B هر دو رابطه حاکم می شوند. چنان چه تقویم دارای روزهای غیر کاری باشد، دو روز به اضافه تعداد روزهای غیرکاری به زمان فعالیت B اضافه می شود.

نمودار گانت چیست؟

گانت چارت یا نمودار گانت ابزاری برای مدیریت پروژه است و به ساده سازی پروژه ها کمک می کند. در کل نمایه تصویری از کارهایی است که در طول پروژه برنامه ریزی شده اند و به طور معمول برای برنامه ریزی، پیگیری و کنترل پروژه مورد استفاده قرار می گیرد.

گانت چارت چیست

چرا از نمودار گانت استفاده می کنیم؟

1- کنترل برنامه و برقراری ارتباط

زیرا تصویری شفاف به ذی نفعان ارائه می دهد و آن ها میتوانند هر مرحله از پروژه را ببینند و درک بهتری از انجام مراحل داشته باشند.

2- نمایش رویدادهای کلیدی

رویدادهای کلیدی با علائم مشخص نشان داده می شوند.

3- نظارت و گزارش پیشرفت پروژه

گانت چارت کمک میکند تا شخص مطابق برنامه پیش برود.

4- شناسایی مشکلات و گزارش آنها

به دلیل اینکه همه چیز به صورت بصری کشیده شده میتوان بلافاصله متوجه شد که چه فعالیتی باید در یک تاریخ مشخص انجام شود.

5- تخصیص منابع

با کمک نمودار گانت این اطمینان حاصل میشود که چه فعالیتی در چه زمانی به چه منابعی نیاز دارد . همچنین همه میدانند چه کسی مسئول چه چیزی است.

6- نمایش برنامه زمان بندی اولیه پروژه

چه کسی میخواهد چه کاری را انجام دهد، چه زمانی و چه مدت طول خواهد کشید.

روابط حاکم و پیش برنده در گانت چارت

روابط حاکم در گانت چارت با نقطه چین نشان داده می شوند. “Time-Scaled Logic diagram (TSLD)“در قسمت “Tools” به کاربران اجازه میدهد تا رنگ ها و خطهای مختلف را برای روابط پیش برنده و غیرپیش برنده انتخاب کنند.

TSLD ویژگی غیر معمولی دارد و آن نشان دادن بیش از یک میله در ردیف های مشابه در صورت غیر هم پوشان بودن آن هاست. این موضوع به طور قابل توجهی باعث کاهش تعداد ردیف ها می شود.

روابط حاکم یا پیش برنده در گانت چارت

روابط حاکم و غیرحاکم  می تواند در قسمت “Activity Details” درپایین پنجره “Activity” مشخص شود. ستون های موجود در نوارهای پیش نیازی، پس نیازی یا روابط می توانند سفارشی شوند. می توان ستون “driving” را نیز به آن اضافه کرد.

روابط حاکم یا پیش برنده در نمودار گانت

مثالی که گفته شد بسیار ساده بود و قطعا برای مواردی با روابط پیش نیازی بیشتر پیچیده تر خواهد شد.

سخن پایانی

به دلیل انواع ارتباطات در دسترس، برنامه ها می توانند خیلی پیچیده شوند و با توجه به استاندارد DCMA که به رابطه FS تاکید می کند و سایر استانداردهای موجود و با نگاهی به زمان های قدیم می بینیم که، وجود رابطه FS موجب ساده تر شدن برنامه زمانبندی می شود.

به طور کلی باید درنظر داشته باشید که برنامه ها هرگز ایستا نیستند. فعالیت هایی که در حال پیشرفت هستند یا تکمیل شده اند، بدون آنکه فعالیت پیش نیازش شروع شده باشد (Out-of-sequence) و  فعالیت های جدید یا رویدادهای غیر منتظره می تواند اهمیت روابط را تغییر دهد. اما در نهایت، اگر تاریخ شروع یک کار به نظر نیاز به اصلاح داشته باشد، ابتدا باید روابط حاکم را تحلیل کنید.

مطالب زیر را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست مشاوره رایگان

    در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.

    فهرست مطالب