مدیریت پیمان
قبل از تصمیم به بستن هر نوع قرارداد برای اجرای پروژه، ابتدا می بایست روش تحویل (یا ساختار اجرای) پروژه تعیین گردد؛ سپس با توجه به روش تحویل و ساختار اجرایی در نظر گرفته شده، اقدام به بستن قرارداد یا قراردادهای مورد نیاز نمود. تصمیم گیری در مورد روش تحویل پروژه توسط کارفرمای پروژه و با توجه به عواملی مانند میزان توانایی علمی، عملی و تجربیات گذشته، نظر مشاور، روش تحویل معمول برای اجرای این نوع پروژه، نحوه تامین مالی پروژه، امکان بهره برداری موثرتر از امکانات و منابع موجود، محدودیت های زمانی و هزینه ای پروژه صورت میگیرد.
مدیریت پیمان یا MC شخصیتی است حقوقی كه به نمایندگی از طرف مجری طرح، مسوولیت مدیریت، كنترل و هماهنگی پروژه ها و مراحل اجرایی را به عهده دارد. مدیریت پیمان وظایف خود را در چارچوب روش ها، ضوابط و دستورالعمل هایی كه به تایید مجری رسیده است انجام داده و با اعمال مدیریت مستقیم و روزانه بر سایر عوامل اجرایی در مقابل مجری مسئولیت صحت انجام كیفی و كمی كار را طبق مشخصات، برآوردها و برنامه های اولیه و تغییرات احتمالی آن با ارائه گزارشات مستمر برعهده دارد.
ویژگی های روش مدیریت پیمان (MC) :
1- مرور دو مرحله ای مدارک پروژه و افزایش دقت
2- کمک به انجام بهتر فاز طراحی
3- استفاده از تجارب ساخت مدیر پیمان در فاز طراحی
4- تسریع در انجام پروژه با کمک به استخدام پیمانکاران
5- نظارت کامل تر بر پیمانکاران
چرا ما را انتخاب کنید؟
1- تجربه موفق مدیریت پیمان چندین پروژه بزرگ
2- بهره مندی از تیم حرفه ای برای انجام خدمات شامل متخصصین مدیریت پروژه (PMP)، متخصصین مدیریت حقوقی قرارداد و مدیریت ادعا، متخصصین اجرایی پروژه و…
3- دریافت هزینه خدمات مدیریت پیمان، مبتنی بر موفقیت پروژه (اتمام پروژه در زمان مقرر مطابق برنامه زمانبندی مصوب، بودجه مصوب پروژه و مشخصات کیفی طرح) و نه به صورت درصدی از هزینه بدون تضمین موفقیت
4- انجام خدمات مدیریت پیمان مبتنی بر انجام مطالعات ساخت پذیری، مدل سازی اطلاعات ساخت (BIM) و مهندسی ارزش در پروژه
5- و …
خدمات ما در زمینه مدیریت پیمان
1- برنامه ریزی
▪️ تدقیق هدف، تعیین محدوده و تدوین سند پروژه
▪️ انتخاب روش اجرا
▪️ شناسایی ریسک های متصور در پروژه
▪️ آنالیز ریسک های قابل پیش بینی
▪️ برآورد اولیه مدت اجرا
▪️ برآورد اولیه هزینه اجرا
▪️ شناسایی منابع تأمین مالی پروژه
▪️ برآورد میزان اعتبار مورد نیاز پروژه
▪️ تعیین روش های تامین و تجهیز منابع
▪️ تدوین برنامه مالی و تهیه بودجه بندی طرح به شكل سالانه
▪️ تدوین برنامه زمانی كلی
▪️ بررسی برنامه های تفصیلی پیشنهادی توسط عوامل (مشاوران، پیمانكاران ، سازندگان و… ) به منظور هماهنگ سازی، تصویب و ابلاغ برنامه های مزبور در انجام هر مرحله از پروژه
▪️ تهیه برنامه سطح بندی كنترل پروژه و نظارت بر ایجاد سیستم های آن
2- ارجاع کار
1-2- ارجاع مراحل مطالعات توجیهی، طراحی پایه و تفصیلی، نظارت و خدمات جنبی
▪️ تعیین شاخص های ارزیابی و انتخاب مشاور مناسب شامل تعیین معیارهای ارزیابی كیفی و فنی و مالی مشاور
▪️ تهیه اسناد خرید خدمات مشاوره
▪️ تهیه فهرست مشاوران مطابق با ضوابط مرتبط
▪️ تهیه فراخوان مشاوران
▪️ بررسی و ارزیابی پیشنهادهای مشاوران
▪️ معرفی مشاور منتخب برای كسب تأیید كارفرما
▪️ ارسال صورتجلسه انتخاب مشاور به حوزه مدیریت امور قراردادی برای انعقاد قرارداد با مشاور
2-2- بررسی و تایید فهرست نیازهای خدمات جنبی
▪️ تعیین شاخص های ارزیابی و انتخاب مشاوران مناسب برای انجام خدمات جنبی
▪️ تهیه اسناد واگذاری خدمات جنبی
▪️ تهیه فهرست عوامل برای انجام خدمات جنبی مطابق با ضوابط مرتبط
▪️ برگزاری فراخوان عوامل خدمات جنبی در صورت لزوم
▪️ بررسی و ارزیابی پیشنهادهای عوامل خدمات جنبی
▪️ ارسال مدارک لازم برای انعقاد قرارداد با عوامل انجام خدمات جنبی به حوزه مدیریت امور قراردادی برای تهیه پیش نویس قرارداد
3-2- ارجاع مراحل مختلف عملیات اجرایی
▪️ تعیین شاخص های ارزیابی و انتخاب عوامل مناسب برای تدارکات، ساخت و نصب
▪️ تهیه فهرست عوامل صاحب صلاحیت شامل پیمانکاران ساخت و نصب، سازندگان، فروشندگان و سایر عوامل مربوط، مطابق با ضوابط مرتبط و حسب موضوع
▪️ تدوین اسناد و مدارک لازم برای برگزاری تشریفات مناقصه یا ترک تشریفات مناقصه برای انتخاب عوامل شامل پیمانکاران ساخت و نصب، سازندگان، فروشندگان وسایر عوامل مربوط برحسب موضوع
▪️ برگزاری تشریفات مناقصه (یا ترک تشریفات مناقصه در صورت لزوم) برای انتخاب عوامل شامل پیمانکاران ساخت و نصب، سازندگان، فروشندگان و سایر عوامل مربوطه
▪️ بررسی پیشنهادهای عوامل شامل پیمانکاران ساخت و نصب، سازندگان، فروشندگان و سایر عوامل مربوطه
▪️ تهیه گزارش فرایند برگزاری مناقصه (یا ترک تشریفات مناقصه در صورت لزوم) همراه با مستندات و معرفی عوامل منتخب مطابق با استاندارد و مقررات مربوط برای تصویب توسط کارفرما
▪️ ارسال مدارک لازم برای انعقاد قرارداد با عوامل برنده به حوزه مدیریت امور قراردادی
3- مدیریت بر مطالعه و طراحی
▪️ بررسی متن قرارداد های منعقد شده با مشاور (توجیهی، پایه و تفصیلی) و عوامل انجام خدمات جنبی مورد نیاز پروژه به منظور عملیاتی نمودن آن
▪️ تعیین استانداردهای طراحی و کنترل آن
▪️ بررسی و تأیید توالی زمانی مراحل طراحی و چگونگی انجام آن
▪️ کنترل نیروی انسانی مشاور و کسب اطمینان از کفایت کمی و کیفی آنان
▪️ کنترل قابلیت نرم افزارهای بکارگرفته شده توسط مشاور
▪️ تعیین روش نظارت بر انجام خدمات جنبی
▪️ پیگیری چگونگی پیشرفت فعالیتهای عوامل در اجرای مفاد قراردادهای خدمات جنبی
▪️ تشکیل جلسات منظم برای ایجاد هماهنگی مستمر میان مطالعات (مطالعات پایه و تفصیلی) با فعالیت های سایر عوامل
▪️ بررسی و تأیید تجدید نظر در مشخصات فنی
▪️ بررسی و تأیید نقشه های تکمیلی تفصیلی و نقشه جزئیات اجرایی
▪️ بررسی و تأیید خدمات جنبی
▪️ بررسی و تأیید نتایج مراحل مطالعات طراحی (پایه و تفصیلی) در انطباق با موضوع قرارداد
▪️ تحویل گرفتن اسناد مطالعات و طراحی
▪️ انجام تشریفات تصویب مطالعات و طراحی توسط کارفرما و ابلاغ آن
▪️ صدور گواهی های مرحله ای لازم مبنی بر انجام کار به منظور انجام پرداخت ها
▪️ بررسی و تأیید برنامه اجرای کار، روش اجرای کار و هزینه اجرای کار
▪️ بررسی و تأیید تکنولوژی کار پیشنهاد شده از طرف مشاور
▪️ تعیین بلوک های اجرایی مستقل برای ارجاع کار در پایان مطالعات و طراحی
4- مدیریت بر تدارکات، ساخت، نصب و خدمات تکمیلی
▪️ ابلاغ شروع کار به پیمانکار منتخب برای اجرا و مشاور نظارت
▪️ بررسی و تأیید جزییات روش اجرای کار پیشنهادی توسط پیمانکار
▪️ بررسی و اعلام نظر در مورد تکنولوژی اجرای کار پیشنهاد شده توسط پیمانکار
▪️ تعیین فصل مشترک میان خدمات تفکیک شده در محدوده قراردادهای خدمات جنبی و تکمیلی، طراحی، ساخت و تجهیز
▪️ تحویل ساختگاه برای تجهیز کارگاه به پیمانکار ساخت و هماهنگی در خصوص مسایل حقوقی مربوط به تملک اراضی
▪️ بررسی و تأیید مدارک فنی مربوط به مشخصات، چگونگی انجام، زمان و استاندارد های تجهیز کارگاه
▪️ بررسی متن قرارداد های منعقد شده با عوامل انجام خدمات تدارکات موردنیاز پروژه، به منظور عملیاتی نمودن آن
▪️ بررسی و تأیید فهرست اقلام مصالح و تجهیزات عمده و اصلی موردنیاز برای سفارش
▪️ بررسی و تأیید روش های تهیه مصالح، تجهیزات و ماشین آلات
▪️ نظارت بر فرآیند ساخت کالا و تجهیزات، انجام کنترل های کیفی، بازرسی فنی و آزمایش های کارخانه ای به منظور اطمینان از رعایت استانداردهای فنی
▪️ بررسی و تأیید مشخصات فنی مصالح و تجهیزات تهیه شده توسط پیمانکار در انطباق با اسناد قراردادهای مربوطه
▪️ بررسی و تأیید فهرست اقلام مصالح و تجهیزات مورد نیاز خارجی
▪️ کسب مجوزها و انجام اقدامات لازم برای گشایش اعتبار اسنادی
▪️ کسب اطمینان از انجام اقدامات لازم برای پوشش بیمه ای، حمل، تحویل گرفتن و ترخیص اقلام و تجهیزات وارداتی
▪️ کنترل روش های اجرای کار با کسب اطمینان از تطابق آن با مدارک طراحی، استانداردها یا توافق های انجام گرفته کنترل و پیگیری انجام به موقع و کامل خدمات نظارت و خدمات جنبی
▪️ کنترل نیروی انسانی پیمانکاران و مشاوران نظارت و کسب اطمینان از کفایت کمی و وجود صلاحیت های لازم مبتنی بر دانش و مهارت نیروها
▪️ کنترل پیمانکاران دست دوم تخصصی براساس شرایط عمومی قرارداد و یا توافق ها ی مندرج در شرایط خصوصی قرارداد
▪️ کنترل قابلیت و کفایت تجهیزات، ادوات و ماشین آلات مورد استفاده
▪️ کنترل رعایت استانداردهای ایمنی کارگاه با کسب اطمینان از کفایت اقدامات پیشگیرانه انجام شده توسط پیمانکاران
▪️ کنترل ملاحظات زیست محیطی با کسب اطمینان از رعایت ضوابط، استانداردها و دستورالعمل های صادر شده توسط مراجع ذی ربط
5- مدیریت کیفیت
▪️ تهیه گردش کار کنترل های کیفی
▪️ شناسایی استاندارد های کیفی متناسب با مشخصات پروژه
▪️ کسب اطمینان از استقرار سیستم های کنترل کننده کیفیت
▪️ کسب اطمینان از کالیبره بودن ابزار و تجهیزات مورد استفاده در اندازه گیری
▪️ بررسی، بازبینی و اعلام نظر درباره گزارش های سیستم مدیریت کیفیت
▪️ انجام بازرسی های موردی برحسب ضرورت و با استفاده از شرکت های تخصصی مربوط به منظور ممیزی کیفیت فعالیت های طراحی، نظارت، خدمات تکمیلی، تدارکات، ساخت و نصب
6- مدیریت زمان
▪️ بررسی و تأیید برنامه تفصیلی عوامل در چهارچوب ساختار شکست فعالیت های مورد توافق
▪️ کنترل پروژه بر اساس برنامه های مصوب و با استفاده از نرم افزارهای معتبر و به صورت بهنگام
▪️ کنترل پیشرفت مطالعات طراحی (پایه و تفصیلی) و تطابق آن با برنامه زمانی تفصیلی قرارداد
▪️ مدیریت رفع عدم انطباق های بوجود آمده در فعالیت های اجرایی کارگاه و انجام اقدامات جبرانی
▪️ کنترل پیشرفت کار تدارکات در انطباق با برنامه زمانی تفصیلی
▪️ کنترل پیشرفت کار فعالیت های حوزه ساخت و نصب در انطباق با برنامه زمانی تفصیلی قرارداد
▪️ بررسی و تأیید سیستم های کنترل پروژه و نحوه استقرار آن در سازمان شرکت های طرف قرارداد با کارفرما و تعیین الزامات آن
▪️ استقرار شبکه ارتباطی بین تیم های کنترل پروژه طرف های قرارداد با گروه کنترل پروژه مدیر طرح
▪️ انتخاب نرم افزار مناسب کنترل پروژه با توجه به مشخصات طرح و ابلاغ به عوامل ذینفع
▪️ بازنگری، بازبینی و بهنگام کردن برنامه زمانی کلی و برنامه های زمانی تفصیلی حسب مورد
▪️ کنترل روند پیشرفت پروژه به منظور پیش بینی بروز تأخیر و ارائه پیشنهاد برای پیشگیری یا جبران
▪️ تهیه و ارائه انواع گزارش های ادواری و موردی در رابطه با مدیریت زمان
7- مدیریت هزینه
▪️ کنترل انجام فرایندهای پیش بینی شده به منظور تأمین نقدینگی طرح/ پروژه
▪️ انجام تمهیدات لازم برای تأمین نقدینگی
▪️ کنترل تخصیص به موقع منابع مالی به پروژه
▪️ بررسی و تأیید اقساط پیش پرداخت به مشاور، عوامل خدمات جنبی و پیمانکاران ساخت و نصب ، سازندگان و فروشندگان
▪️ بررسی و اعلام نظر در خصوص صورت حساب های مشاور، عوامل خدمات جنبی و پیمانکاران ساخت و نصب ، سازندگان و فروشندگان
▪️ صدور گواهی آزادسازی تضامین مشاور، پیمانکار، سازنده یا فروشنده پس از اطمینان از تحویل شدن کامل خدمات / کالای موضوع قرارداد برای ابلاغ توسط کارفرما
▪️ انجام اقدامات لازم برای تسویه حساب با عوامل
▪️ تهیه گزارش نهایی از هزینه های مختلف انجام گرفته برای پروژه به تفکیک خدمات مشاوره و هزینه های نهایی ساخت، نصب و اجرا و سایر گزارش های هزینه ای حسب نظر کارفرما
8- مدیریت ایمنی
▪️ کسب اطمینان از استقرار سیستم های کنترل کننده بهداشت، ایمنی و محیط زیست و رعایت کلیه موارد قانونی و قراردادی
▪️ نظارت بر تدوین دستورالعمل های اختصاصی حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) متناسب با موضوع و موقعیت پروژه در دست انجام
▪️ نظارت بر اجرای دقیق دستورالعمل های عمومی و اختصاصی حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)
▪️ دیده بانی عملکرد عوامل مسئول در فعالیت های اجرایی برای به صفر رساندن حوادث و آسیب های ناشی از کار از طریق کنترل یا حذف شرایط ناایمن و همچنین صیانت از محیط زیست
▪️ بررسی و کنترل دستورالعمل های حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست پیمانکار و اطمینان از رعایت آن ها
9- مدیریت امور قراردادی
▪️ تهیه اسناد و مدارک لازم برای انعقاد قرارداد با مشاور (مطالعه، طراحی و نظارت) و عوامل خدمات جنبی
▪️ تهیه اسناد و مدارک لازم برای انعقاد قرارداد عوامل اجرای ی شامل پیمانکاران ساخت و نصب، سازندگان، فروشندگان وسایر عوامل مربوط
▪️ تنظیم پیش نویس قرارداد عوامل شامل مشاور (مطالعه، طراحی و نظارت) و عوامل انجام خدمات جنبی
▪️ تنظیم پیش نویس قرارداد پیمانکاران ساخت و نصب، سازندگان، فروشندگان وسایر عوامل مربوط
▪️ بررسی و اعلام نظر در مورد نوع و مبلغ تضامین قراردادهای عوامل شامل مشاور، عوامل انجام خدمات جنبی ، پیمانکاران ساخت و نصب، سازندگان، فروشندگان وسایر عوامل مربوط
▪️ تأیید تضامین قراردادهای عوامل شامل مشاور، پیمانکاران ساخت و نصب، سازندگان، فروشندگان و سایر عوامل
▪️ تعیین نوع و مبلغ بیمه نامه های عوامل شامل مشاوران، پیمانکاران ساخت و نصب، سازندگان، فروشندگان وسایر عوامل مربوط به منظور ایجاد پوشش های لازم بیمه ای
▪️ بررسی و اعلام نظر در مورد تغییرات قراردادهای عوامل
▪️ کسب اطمینان از اطلاع روشن و دقیق کارفرما نسبت به تغییرات قراردادی و پیامد های آن
▪️ کسب تصویب کارفرما در مورد تغییرات قراردادی
▪️ اعمال نتایج حقوقی، مالی و زمانی ناشی از تغییرات فنی و مهندسی مصوب در قرارداد مربوط
▪️ تهیه و تدوین مدارک و مستندات ناشی از تغییرات قراردادی
▪️ تهیه ابلاغیه های قراردادی (اخطار ، جریمه ، تعلیق و…)
▪️ بررسی و اظهارنظر در مورد ادعاهای مشاوران، پیمانکاران ساخت و نصب، تدارکات و تأمین کالا
▪️ بررسی و اعلام نظر در خصوص گزارش تأخیرات در مراحل مختلف
▪️ بررسی و اعمال جرائم و پاداش ها طبق مفاد قرارداد
▪️ صدور گواهی های موردنیاز برای تسویه حساب نهایی با عوامل مبتنی بر گواهی بخش های تخصصی مرتبط
▪️ انجام فرایند تحویل موقت و قطعی
▪️ انجام وظایف نمایندگی کارفرما در دوره تضمین
10- مدیریت بر تحویل و خدمات راه اندازی
▪️ بررسی و اعلام موافقت با پیشنهاد طرف قرارداد برای تحویل موقت موضوع قرارداد
▪️ همکاری در تنظیم صورتجلسه تحویل موقت و امضای آن
▪️ مدیریت بر تهیه دستورات رفع نواقص
▪️ پیگیری و انجام هماهنگی های لازم برای انجام تعهدات مشاوران و پیمانکاران و سایر عوامل درگیر در دروه تضمین و پیگیری رفع به موقع نواقص و عدم تطابق ها
▪️ کسب اطمینان از رفع نواقص اعلام شده قبل از ورود به مرحله تحویل قطعی
▪️ صدور گواهی پایان مدت بهره برداری موقت و آمادگی طرح برای تحویل قطعی
▪️ کسب اطمینان از تحویل مدارک و مستندات پروژه ازجمله نقشه های چون ساخت، مشخصات فنی، کتابچه های راهنمای استفاده از تأسیسات و تجهیزات و… به کارفرما
▪️ نظارت بر اجرای تدابیر مهندسی اتخاذ شده برای انجام دقیق فرآیند راه اندازی
▪️ بررسی و تأیید روش های راه اندازی
▪️ کسب اطمینان از کفایت دستورالعمل های راه اندازی، بهره برداری و نگهداری
▪️ مستندسازی موارد ناشی از فرایند بهره برداری موقت
11- مستند سازی
▪️ بررسی، طبقه بندی و نگهداری مدارک، صورتجلسات و سایر اسناد تولید شده در دوره پدیدآوری طرح/ پروژه
▪️ مستند سازی اقدام های مدیرطرح
▪️ اعلام کفایت نقش ههای چون ساخت و اسناد و مدارک تولید شده توسط عوامل برای تسلیم به کارفرما
▪️ تهیه پروند ههای مستندسازی تلفیقی
▪️ ایجاد امکانات دسترسی سهل کارفرما یا افراد معرفی شده توسط کارفرما به مستندات
12- ارزیابی و ارزشیابی
▪️ انتخاب دستورالعمل ها یا روش های معتبر ارزیابی و ارزشیابی
▪️ تعیین و ابلاغ شاخص های ارزیابی و ارزشیابی به طرف های قرارداد
▪️ ارزیابی عملکرد عوامل ذینفع در دوره اجرای طرح مطابق دستورالعمل های مربوط و شاخص های ابلاغی
▪️ اعلام نتایج ارزیابی انجام شده به مراجع ذیربط
13- اطلاع رسانی
▪️ شناسایی نهادهای ذیربط مستقر در حوزه تأثیرات طرح/ پروژه یا موضوع انجام قرارداد
▪️ کسب اطمینان از آگاهی نهادها و مراجع ذیربط مستقر درحوزه تأثیرات نتایج اجرای طرح/ پروژه از محدوده عملیات و ماهیت فعالیتها به میزان مورد نیاز
▪️ تلاش در جهت جلب مشارکت اجتماعی درحوزه تأثیرات نتایج اجرای طرح/ پروژه
▪️ تبادل اطلاعات چگونگی اجرای طرح/پروژه با عوامل اجرای سایر طرح های مرتبط یا مستقر درحوزه تأثیرات اجرای طرح/ پروژه
▪️ تلاش برای انعکاس به موقع و واقعی موفقیت های مرحله ای طرح/ پروژه برای ایجاد امید در ذینفعان
14- رسیدگی کارشناسی و اظهار نظر در مورد وظایف غیر قابل واگذاری
▪️ اعلام نظر کارشناسی درباره تمام تکالیفی که براساس قانون محاسبات عمومی و سایر قوانین جاری کشور، به عهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی گذاشته شده است
▪️ اعلام نظر کارشناسی قبول تضمین ها و دستور تمدید، آزاد کردن، ضبط یا واریز آن ها
▪️ اعلام نظر کارشناسی تصویب تغییر مبلغ قرارداد
▪️ اعلام نظر کارشناسی تصویب تغییر مدت قرارداد
▪️ اعلام نظر کارشناسی تغییر مشخصات فنی، تغییر سیستم ها و اجزای اصلی کار
▪️ اعلام نظر کارشناسی تصویب قیمت های جدید و حق الزحمه خدمات اضافی
▪️ تصویب گزارش های مراحل مختلف خدمات مطالعه و طراحی
▪️ اعلام نظر کارشناسی تصویب تحویل موقت و تحویل قطعی کار
▪️ اعلام نظر کارشناسی تعلیق، خاتمه و فسخ قرارداد
▪️ اعلام نظر کارشناسی تصویب صورت وضعیت قطعی و صورت حساب نهایی
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با شماره 09133140395 تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید