مهارت های یک مدیر پروژه موفق

آیا مدیر پروژه خوبی هستید؟

بدیهی است که مدریت پروژه کاره دشواری است اما اگر شما تسلط کافی را بر این 10 مهارت داشته باشید می توانید اطمینان کنید که پروژه موفقی خواهید داشت.

پروژه جدید: ترسناک به نظر میرسد؟ چه کسی عضوی از تیم است؟ سررسید پروژه چه زمانی است؟ و سوالات بسیار دیگری که قبل شروع کار به سراغ شما می آیند.

اگر به این 10 مهارت تسلط داشته باشید باقی مسائل حل خواهند شد.

  • رهبری
  • مدیریت
  • ارتباطات
  • همکاری
  • تصمیم گیری
  • حل مسئله
  • دید جامع و گسترده
  • نظم و برنامه
  • دانش
  • الویت بندی

 

جوهره مدیریت پروژه رهبریت است:

مدیریت پروژه کاری است که به طور کلی توسط گروه و افرادی با تجربیات مختلف برای به دست آوردن هدف نهایی انجام می دهند. به عنوان مدیر پروژه اید بدانید الهام بخشی و تشویق و انگیزه دادن به اعضا گروه می تواند برای شما بهترین نتیجه ی ممکن را به ارمغان می آورد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت پروژه به مقاله تغییر سازمانی، مدیریت پروژه مراجعه کنید.

مدیریت پروژه
مدیریت پروژه

شما باید مدیر خوبی باشید!

شاید این موضوع بدیهی به نظر رسد اما بسیاری از مدیران پروژه دچار از خود باختگی شده و مسئولیت های اصلی خود را فراموش می کنند.

مدیریت پروژه به طور کلی در رابطه با اتخاذ بهترین راه صرف منابع در کمترین زمان برای رسیدن به اهداف است. با یک استراتژی مطمئن، برنامه اجرایی درست و کنترل و نظارت دقیق نتیجه دل خواه به دست می آید.

توسعه ارتباطات خود:

برای موفقیت در یک پروژه ارتباط با تمامی افراد و گروه ها در سطوح مختلف کاری بسیار حیاتی و سرنوشت ساز است. همانطور که می دانید،  پروژه ها متشکل از فعالیت ها، افراد و منابع مختلف زیادی هستند. برقراری تداوم مناسب در ارتباط ( گفتاری و شنیداری) در جهت هماهنگ نگه داشتن و آگاه سازی افراد دخیل از اینکه در هر مرحله از فرایند پروژه چه انتظاراتی از آنان می رود، امری بسیار مهم است.

همکاری و مشارکت با اعضا تیم!

همکاری در پروژه که در ارتباطات مفید است به این معناست که شما به عنوان مدیر پروژه می بایست همیشه برای کمک به همکاران خود و تمامی کسانی که در پروژه به نحوی دخیل هستند در دسترس باشید.  حتی اگر هر کار و وظیفه ای در پروژه مسئول خاصی دارد شما به عنوان مدیر پروژه می بایست حس حمایت و پشتیبانی نسبت به اعضای تیم خود را در آن ها تقویت کنید تا آن ها حس کنند در هر زمانی که نیاز به کمک داشته باشند شما در دسترس هستید.

همکاری و مشارکت با اعضا تیم
همکاری و مشارکت با اعضا تیم

تصمیم گیری درست و سریع!

برنامه از اساسی ترین قسمت های مدیریت یک پروژه است. اما وجود اتفاقات غیر منتظره در یک لحظه انکار نشدنی است. یک مدیر خوب می تواند در بدون انحراف از برنامه اصلی پروژه در کوتاه ترین زمان بهترین تصمیم را با توجه به منابع مورد استفاده اتخاذ کند.

پذیرش مشکلات و تلاش برا پیدا کردن بهترین و کارآمد ترین راه حل:

یک مدیر خوب در کنترل مشکلات تواناست و بر تمامی مراحل پروژه و مشکلات احتمالی آن ها اشراف کامل دارد. او در پیدا کردن راه حل های موثر و مفید توانا بوده و همهچنین همواره از منابع در دسترس و جدول زمانی پروژه آگاه بوده و در صدد است تا بهترین و موثرترین راه حل را پیدا کرده و بهترین تصمیم را اتخاذ کند.

داشتن دید جامع و گسترده:

مدیر پروژه مسئول موفقیت در پروژه است. مسئولیت به این معناست که مدیر پروژه وظیفه کنترل پروژه را داشته و می بایست در هر زمان واحد از عملکرد اعضا تیم متناسب با وظیفه ای که برای آن ها تعیین شده است آگاهی داشته باشد. مدیر پروژه کنترل کننده و نظارت گر بوده و دارای دید جامع و گسترده است و همواره در تلاش است تا پروژه طبق جدول زمانی و بودجه مشخص شده اجرا شود و این زمانی تحقق میابد که از تمامی اتفاقاتی که در طول پروژه رخ می دهد مطلع باشد و به آن ها رسیدگی کند.

نظم و سازمان یافتگی( در ذهن و پروژه):

همانطور که پیش از این گفته شد مردم، منابع، بودجه و میلیون ها عامل دیگر در یک پروژه دخیل هستند اگر در این میان مدیر پروژه دارای  نظام و سازمان یافتگی هم برای مسئولیت های خود هم دیگر عوامل پروژه نباشد بدیهی است که بسیاری از فرصت ها برای انجام هداف بزرگ از بین می روند. مدیر پروژه باید علاوه بر داشتن سامان دهی در مسئولیت ها خود، دارای فکری سازمان دهی شده باشد تا بتواند بر تمامی جنبه های پروژه آگاهی لازم را داشته باشد، بدین منظور که تمامی اعضا پروژه سهولت لازم در یافتن اطلاعات، اسناد، فعالیت ها و سایر مسائل مربوط به مشاغل خود را در اختیار داشته باشند.

آگاهی و تسلط جامع بر موضوع پروژه:

مدیر پروژه بودن به معنای داشتن تسلط کامل بر پروژه است. بدیهی  است که هر یک از اعضا تیم برای مشکلات و سولات خود به مدیریت پروژه مراجعه کرده و این انتظار وجود دارد که شما با گاهی کامل از موضوع به صورت واضح و سریع پاسخگو همکاران و اعضا تیم خود  و مسائل پیش آمده باشید. اگر بر موضوع اشراف نداشتید لطفا سریع اقدام به خواندن و یادگیری بیشتر در رابطه با موضوع پروژه کنید.

آگاهی و تسلط جامع بر موضوع پروژه
آگاهی و تسلط جامع بر موضوع پروژه

خونسردی خود را حفظ کنید و یاد بگیرید چگونه میان مسائل اورژانسی و ضروری و مسائل با اهمییت تمیز قائل شوید:

به خاطر داشته باشید دقیقه ها در حال گذر است و هر دقیقه برای پروژه حائز اهمییت است مشکلات به شما خبر نمی دهند و زمانی که انتظار ندارید از راه می رسند. شما به عنوان مدیر پروژه می بایست بدانید در موقعیت های اظطراری خونسردی و آرامش خود را حفظ کرده و میان مسائل تفاوت قائل شوید و همه ی این ها مربوط به اولویت بندی و سازمان دهی ایده ها می باشد به شکلی که زمان بروز مشکل اعضای تیم و پروژه کمترین رنج و خسارت را متحمل شوند.

بنا براین این 10 مهارت از ویژگی های یک مدیر پروژه موفق و موثر است. در این مهارت ها چیره شوید واطمینان داشته باشید که هر پروژه ای را به خوبی می توانید مدیریت کنید.

 

 

مطالب زیر را از دست ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

درخواست مشاوره رایگان

    در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.

    فهرست مطالب